Mary kijkt voor zich uit. Het regent en waait  hard buiten. Haar gedachten waaien mee en brengen haar naar het begin van haar huwelijk. 20 jaar geleden.

Druk
Mary is altijd maar druk. Ze neemt initiatieven. Voert ze uit. Bedenkt oplossingen. Is altijd bezig in haar hoofd..

Waar blijft de rust?
Even terugtrekken.
Even reflecteren.
Even opladen.
De rust is er niet.. Na 10 jaar relatie is Mary opgebrand.

Moet
Mary heeft een sterke overtuiging dat zij het moet initiëren. Want Henry zal geen actie ondernemen. Henry chillt, vist en is rustâgh. Maar Mary gaat niet wachten. No way. Ze handelt direct. Geen overleg. Gelijk doen. En zo snel mogelijk resultaat. Chakkah!

Doen
Mary heeft de sterke overtuiging dat zij het moet doen. De was, het koken. Noem maar op. Dat is bij Mary een oerinstinct. Hij gaat vissen. Zij zorgt voor het huis.
De emancipatie heeft in Mary’s genen nog niet plaatsgevonden. Ze volgt het voorbeeld hoe thuis bij haar vader werd geleefd.

De beste
Niemand kan het beter dan zij.
Als hij de was doet wordt alles geel. Als hij moet koken brand het eten aan.
Dit is de perceptie van Mary. En handelt daarnaar. Geen overleg. Gelijk doen. En zo snel mogelijk resultaat.

Money
Geld verdienen. Mary heeft een sterke drive om niet thuis te zitten. Nee thuis zitten is geen optie. Werken, ambitie, dromen waarmaken. Daar is helemaal niks mee. Financieel onafhankelijk. Deze emancipatie heeft ze wel meegekregen.
”Je diploma is je eerste man” was het  devies

Druk-Moet-Doen
Mary had het van het begin van hun relatie: laat maar ik doe het wel. Ik moet. Een patroon in haar systeem. Kan ze er niks aan doen. Zo heeft ze zichzelf van kinds af aan ontwikkeld. En dat is door blijven groeien en bloeien.

De beste
Dat is de strategie van de zelfverheerlijker. Het is een gezonde strategie totdat de balans kwijt is. De balans tussen de zelfverheerlijker-gezonde ouder-kwetsbare kind. Dat evenwicht is Mary ergens een keer kwijtgeraakt. En dan ontstaat er een copingsprobleem. Één daarvan is codepency.

Money
Mary werkt al sinds haar vijftiende. Toen Mary Henry leerde kennen was ze net afgestudeerd en had ze een topbaan bij een multinational.  Ze verdient goed. Ze heeft aanzien, succes en wordt gerespecteerd.
Problematisch wordt het wanneer Mary meer gaat verdienen en meer aanzien krijgt.

Druk–Moet-Doen-De Beste-Money
Haar gedragspatroon Druk–Moet-Doen-De Beste-Money heeft haar carrière heel goed gedaan. En werkt uitstekend voor Mary. Ze heeft succes, aanzien en is gelukkig.

In de liefdesenergie heeft ze een partner aangetrokken, die haar een relatie biedt waarin ze haar patroon kan continueren.
Onbewust kopieert Mary haar mannenkant. En plakt deze in haar relatie met Henry. En het past uitstekend. Denkt Mary.

Echter in de liefde werkt het anders.
Mary verlangt naar warmte, genegenheid, geborgenheid, veiligheid, dat er voor haar gezorgd wordt. Oerverlangens.

Maar Mary is zich helemaal niet bewust van deze verlangens gedurende haar huwelijk. Nee dat komt jaren later. 10 jaar later. Na haar huwelijk. Na een telefoongesprek met Carla de lovecoach.

Conflict
Als ik op hem moet wachten,  dan…
Als ik het hem vraag dan,…
Mary haat conflicten. En durft deze niet aan.
Mary is niet in staat haar behoeftes te uiten. Mary weet niet dat ze oerverlangens heeft. Is zich niet bewust van haar mannenkant. 
Uiteindelijk ontstaan er helaas toch conflicten. En niemand weet waar het over gaat.
Of waar het om draait.

Jaloezie
Mary begint steeds meer te verdienen en wordt steeds belangrijker. Krijgt meer aanzien, is niet populair maar wel geliefd. Jaloezie ontstaat.

10 jaar na haar scheiding en na het telefoongesprek ziet Mary een interview van Whitney Houston die ze gaf aan Oprah Winfrey.

Een openhartig interview waarin Whitney vertelt wat er met haar gebeurde als vrouw en met hem als man. Toen zij in de schijnwerper stond en niet hij.

 

Whitney Houston en Bobby Brown.
Ze leerde elkaar leerde. Zij was al doorgebroken en een wereldster. Hij brak net door en begon wereldwijd faam te  werven. Echter zij werd een superster met heel veel successen en heel veel geld. En zijn carrière raakte in een slob. 1 vrouw zorgde voor haar hele familie, haar man en haar kind. En ze betaalde haar personeel. 1 vrouw alleen op de bühne. En hij daarachter in de coulisse.
He could not handle it.
But neither could she.

Mary kijkt voor zich uit.
Het regent en waait  hard buiten. Ze hoort de wind razen en de bomen bewegen als een cadans mee op de tonen van de wind.

He could not handle it.
But neither could she.

Mary voelt innerlijk rust. En ze voelt rouw. En het is ok. Mary voelt dat ze mag rouwen. Rouwen om het huwelijk dat er niet meer is.
Het was haar allergrootste droom. En het mag gewoon pijn doen dat iets wat ze heel graag wilde iets waar ze heel hard voor heeft gewerkt er niet meer is.

Maar Mary voelt ook acceptatie.
Ze kon niet anders dan dansen op de tonen die ze heeft meegekregen. Meebewegen met de natuur.

De berusting, de acceptatie. Mary voelt haar van binnen warm worden vol  liefdevolle compassie. Voor haar keuzes. Voor haar patroon. Voor haarzelf. Maar ook voor hem. Hij heeft gedanst op zijn tonen. Meebewogen met de natuur.

Mary zit thuis in haar eigen huis. Haar eigen ruimte. Ze is veilig. Ze is vrij. Om haar heen voelt ze rust en kalmte.

Mary slaakt een diepe zucht en kijkt naar haar tik-tok dansend kind. Naast haar zit haar zoon met oordopjes achter de computer. Haar oudste dochter is naar Amsterdam voor een concert.

Gisteren hadden ze een feest waarin ze eruit zagen alsof ze naar een gala gingen.

Mary prijst haarzelf gelukkig. En gezegend. Ze zingt  voor haarzelf het lied. Diamonds & Pearls van Prince

If I gave you diamonds and pearls
Would you be a happy boy or a girl
If I could I would give you the world
But all I can do
is just offer you
my love
Prince- Diamonds & Pearls

Deze blog is geschreven in de reeks vind je eindman

Fijne zondag Fathma

Klik hier voor meer MARY-BLOG

Over de auteur

Fathma William

Fathma William is single mom en heeft 3 kids. ze schrijft over haar dagelijks leven. Vlogt hierover. Blogt hierover.

Bekijk alle berichten